Jauktās cīņas mākslas (MMA) sports visā pasaulē ir plosījies kā paisuma vilnis, aprakstot vienu no ievērojamākajām izaugsmes trajektorijām, kādu pasaule jebkad pieredzējusi sportam.
No Rietumiem uz Austrumiem MMA ietekme ir redzama, ņemot vērā milzīgo fanu skaitu, izcilos televīzijas sižetus un aizpildītās arēnas. Šodien mēs apskatīsim piecas labākās pasaules MMA organizācijas, kas ir atbildīgas par šī sporta veida popularizēšanu.
- Ultimate Cīņas čempionāts (UFC)
Kā pirmā nozīmīgā MMA veicināšanas programma UFC ir tā, kur viss sākās. Lai gan MMA pirmo reizi sāka darboties 1993. gadā kā cīņas disciplīnu sadursme, kurai nav ierobežojumu, kopš tā laika MMA ir kļuvusi par iemīļoto cīņas sporta veidu, kurā šodien skatās miljoniem fanu visā pasaulē. Tas ir pateicoties UFC prezidenta Dana Vaita un īpašnieku Frenka un Lorenzo Fertitta pūlēm, kuri nopirka UFC 2001. gadā. Pēdējo 20 gadu laikā viņi nenogurstoši strādājuši ar ASV štata vieglatlētikas komisijām un starptautiskajām organizācijām, lai panāktu, ka sports visā pasaulē tiek sankcionēts un pieņemts.
Pēc 360 notikumiem 22 pasaules valstīs jums būs grūti atrast MMA fanu, kurš nav skatījies UFC. Tagad organizācija savās rindās ieskauj garāko cīnītāju sarakstu pasaulē, kuru veido Rietumu puslodes izcilākie sportisti, ieskaitot tādas pasaules ikonas kā Konors Makgregors, Ronda Rouseja un Jons Džounss. Raidījums tiek raidīts visā pasaulē, izmantojot maksas skatījumu iespēju un tādus partnerus kā Fox. UFC ir kļuvusi par galveno MMA organizāciju pasaulē šodien ar gandrīz 20 miljoniem fanu Facebook, aptuveni 600 miljonu ASV dolāru ieņēmumiem un tai ir USD 4,2 miljardu novērtējums.
- ONE čempionāts
Kamēr UFC ir pārņēmis rietumu pasauli, Austrumi ir nonākuši ONE Čempionāta pakļautībā nepilnu piecu gadu laikā un līdz šim vairāk nekā 40 pasākumos. Kļūstot par Āzijas lielāko notikumu ar labākajiem jauktās cīņas māksliniekiem un pasaules čempioniem, ko var piedāvāt kontinents, ONE ir uzkrājis diezgan daudz starptautisku superzvaigžņu, piemēram, Ben Askren, Shinya Aoki un Bibiano Fernandes, ar jaunāko elites papildinājumu Singapūrā mācījušos sieviešu čempioni Andželu Lī.
ONE ir arī interesanta mārketinga stratēģija globālai reklamēšanai. Tā vietā, lai mēģinātu pārņemt MMA globālo sfēru, tā koncentrējas gandrīz tikai uz gigantu, kas ir Āzija. Tā kā vairāk nekā puse pasaules iedzīvotāju ir sadalīti tikai vienā kontinentā, nav grūti saprast, kā tas nākotnē varētu atmaksāties. Un tas izskaidro, kāpēc ONE dibinātājs Chatri Sityodtong ir tik pārliecināts, ka tas šķērsos viena miljarda ASV dolāru vērtējumu, jo ONE turpina straujo paplašināšanos visā reģionā. Galu galā ONE jau tagad ir lielākais Āzijas sporta mediju īpašums, kuram ir gandrīz 5 miljoni fanu sociālajos plašsaziņas līdzekļos, un globālais raidījums sasniedz vairāk nekā 1 miljardu māju 118 valstīs.
- Bellator MMA
Vistuvākais izaicinātājs UFC Ziemeļamerikā, Bellator MMA, iespējams, sastāv no labākajiem rietumu jauktās cīņas māksliniekiem, kuri vēl nav parakstīti UFC, piemēram, Eduardo Dantas, Daniels Strauss un Maikls Čandlers. Pašlaik tā ir arī visredzamākā MMA organizācija, kas turnīra formātu izmanto sava titula pretendentu noteikšanai, un tā to dara kopš brīža, kad 2008. gadā to dibināja Bjorns Rebnijs.
Tagad Bellan, kuru pašlaik vada Strikeforce bijušais izpilddirektors Skots Kokers, gandrīz pilnībā darbojas ASV, un līdz šim ir notikuši vairāk nekā simts pasākumu, un vairāki no tiem pēdējos gados ir notikuši Kanādā un Eiropā kā pierādījums tās pieaugošajai starptautiskajai klātbūtnei. Bellator ir uzkrājis gandrīz 2 miljonus fanu, izmantojot savus sociālo mediju kanālus. Lai arī Bellator’s pieder plašsaziņas līdzekļu milžiem Viacom un tiek rādīts tīkla Spike TV kanālā, nesen tas ir kļuvis par notikumu, par kura skatījumu ir jāmaksā, lai gan būs jāpaiet diezgan daudz laika, pirms tas varēs izkļūt no UFC ēnas.
- Pasaules cīņas sērija (WSOF)
Samērā jauna organizācija, kas dibināta tikai 2012. gadā, WSOF līdz šim ir guvusi labus panākumus, kopumā rīkojot 37 pasākumus, kuros piedalās labi zināmi cīnītāji, piemēram, Jons Fičs, Rousimars Palharess un Džastins Getejs. WSOF notikumi iepriekš tika pārraidīti NBC, kas bija nozīmīgs apvērsums tik jaunai organizācijai, taču tas drīz vien veica pāreju uz maksas modeli. Lai arī tas nebūt nav līdzvērtīgs Bellator, nemaz nerunājot par UFC, Ray Sefo vadītā organizācija ir veikusi pāris svarīgus stratēģiskus pasākumus, lai izsistos pasaules mērogā.
Sākot ar 2013. gadu, WSOF pērk un sadarbojas ar vairākām mazākām akcijām visā pasaulē, lai integrētu tās augošajā globālajā zīmolu tīklā. Tas sākās Centrālamerikā un ātri pārcēlās uz Kanādu, Japānu un Ķīnu, turpmāki plāni ir rīkoties tāpat Filipīnās, Jaunzēlandē un Austrālijā. Lai arī vēl nav redzams, cik veiksmīgs WSOF būtu tikai ar 25 000 līdzjutēju sociālajos medijos, tas noteikti pieaug un darbojas.
- Džungļu cīņa jeb Jungle Fight
Viegli labākā MMA organizācija, kas nāk no Dienvidamerikas, Jungle Fight uzsāka ilggadējais MMA cīkstonis un Brazīlijas Jiu Jitsu pasaules čempions melnajā jostā Wallids Ismail. To pārraida Brazīlijas tīklā TV Band un ESPN Amerikā, un tas darbojas gandrīz vienīgi Brazīlijā, kurā ir daži no labākajiem cīnītājiem no šīs pasaules daļas.
Lai arī šķiet pilnīgi apmierinoši, ka tā joprojām ir Brazīlijas vietējā akcija ar gandrīz 320 000 līdzjutēju, tā jau ir uzdrošinājusies pārkāpt šīs robežas, 89 gadu notikumu vēsturē rīkojot pasākumu Slovēnijā, kvalificējot to kā daļu no šī saraksta. Nekas neliecina, ka nākotnē varētu rīkot kādu citu starptautisku pasākumu, Jungle Fight ir pievienojies Japānas jaunuzņēmumam Rizin Fighting Federation, ļaujot saviem cīnītājiem sacensties ārpus tās barjerām.